خانه / جدیدترین های دنیای پزشکی / تقویت بینایی چشم

تقویت بینایی چشم

تقویت بینایی چشم  بدون کمک پزشک در منزل  با ورزش و تغذیه سالم میسر است

تقویت بینایی چشممراقبت از چشم ها نقش مهمی در زندگی شما دارد از آنها غافل نشوید

 

ساختمان چشم

ساختمان چشم انسان شبیه یک کره است. در جلوی این کره یک قسمت شفاف به نام قرنیه وجود دارد. نور از محیط خارج وارد قرنیه شده و پس از عبور از مردمک به عدسی می رسد. این عدسی می تواند نور را به صورت دقیق روی شبکیه متمرکز کند تا تصویر واضحی بر روی شبکیه ایجاد شود. چشم انسان قادر به تشخیص ۹۰۰ میلیون رنگ می باشد.  

یک اصل اساسی در پزشکی وجود دارد که  اگر از این عضله استفاده نکنید، آن عضله قدرت و توانایی خود را از دست می دهد، مثل هر عضله دیگر، عضلات چشم هم به تمرین و ورزش کردن احتیاج دارند تا سلامت بمانند. ا ین گزارش شما را با روش های آسان تقویت بینایی در خانه آشنا خواهد کرد

ساختمان چشم
ساختمان چشم

 تقویت بینایی چشم و راه های آسان رسیدن به آن در خانه

در طول روز از چشم هایتان زیاد کار نکشید. برای چند دقیقه در هر دو تا سه ساعت چشم هایتان را ببندید و به آنها استراحت بدهید.

تصویر زیر ۱۲ تمرین پایه و شناخته شده  برای تقویت عضلات چشم را نشان می دهد. شما هر روز می توانید برای تمرین دادن به عضلات چشم, خود از آنها بهره ببرید.

ورزش
۱۲ تمرین پایه برای تقویت عضلات چشم

تقویت بینایی چشم و عضلات آن به تمرین و ورزش احتیاج دارند تا سلامت بمانند اگر از عینک طبی استفاده می کنید، سعی کنید برای دقایقی هم که شده آن را از روی چشم هایتان بردارید.

خوب است چشمان خود را به حالت دایره ماساژ دهید. از دو انگشت وسط و سبابه کمک بگیرید. دور چشم را ماساژ دهید اما نه آنقدر که دردناک باشد.  وقتی در هوای باز در حال قدم زدن هستید سعی کنید به نقاط دوردست خیره شوید خیره شدن حتما نباید مستقیم باشد.

فواید ماساژ برای چشم و صورت
ماساژ دایره ای دور چشم

هویج و تقویت چسم

نوشیدن آب هویج ,به اضافه چند قطره روغن زیتون بینایی شما را تقویت می کند. اگر در چشمانتان احساس خستگی می کنید آن دو را با آب گرم بشویید. در طول روز از چشم هایتان زیاد کار نکشید سعی کنید دو ساعت قبل از خواب به صفحه تلویزیون، کامپیوتر یا گوشی همراه خود نگاه نکنید

 

آب هویح
خوردن آب هویج مفید در تقویت چشم

ورزش چشم

 

می توانید از یوگای چشمان استفاده کنید و تمرین «تراتاکا» را انجام دهید. این حالت چشم و ذهن شما را برای متمرکز شدن کمک می کند. هدف از این تمرین دستیابی به تصویر روشن و واضح بدون خسته شدن چشمان است.

تمرین: در در یک مکان باز مقابل یک جسم ثابت بنشینید (مثلا یک شمع را در مقابل خود قرار دهید) به آن خیره شوید پلک نزنید، تصویری کامل و با جزئیات در ذهن و مغز شما ایجاد می شود. پس از آن چشمان خود را ببندید و توجه خود را به فاصله ی میان دو ابرو متمرکز کنید، سعی کنید که تصویر آن شیء در سر شما برای طولانی ترین وقت بماند. حدافل برای ده دقیقه.

 

تراناکا
انجام تمرین تراتاکا موثر در تقویت چشم

 

 ۸ ماده غذایی مهم برای تقویت بینایی چشم

برای تفویت چشم از گیاهان با برگ سبز استفاده کنید. در گیاهان سبز برگ و زرده تخم مرغ ماده شیمیایی  وجود دارد به نام لوتئین، لوتئین مانع ضایعه چشم, بر اثر اشعه ماورای بنفش می گردد لوتئین موجود در تخم مرغ آسانتر جذب بدن می شود و در مقایسه با اسفناج تقریبا سه برابر بیشتر وارد جریان خون می شود.

تقویت بینایی با مواد غذایی
مواد غذایی تقویت کننده بینایی

 ۸ دو ماده غذایی مهم برای تقویت بینایی چشم

خیلی از ما وقتی صحبت از تقویت دید و بینایی می‌شود یاد مواد غذایی می‌افتیم که حاوی ویتامین آ هستند.اول از همه هم اسم هویج یا عدسی را به زبان می‌آوریم.

عدس
عدس سرشار از ویتامین A و کمک به قوه بینایی

با این حال اما هویج تنها ماده غذایی که به دید بهتر چشم ها کمک می‌کند . نیست بسیاری مواد غذایی دیگر نیز وجود دارند که هم به بهبود بینایی کمک می‌کنند. همچنین می‌توانند خطر ابتلا به آب مروارید و پیر چشمی را کاهش دهند.

هویح
هویج دارای ویتامین A وبوده و ضروری برای تقویت بینایی

  تقویت بینایی چشم بابروکلی

بروکلی سرشار از مواد مغذی آنتی اکسیدان است که از چشم‌ها در برابر آسیب‌های سلولی محافطت می‌کند.بروکلی علاوه بر آنتی اکسیدان  سرشار از ویتامین ب۲ است که باعث انطباق تغییرات نوری در چشم‌ها می‌شود.بروکلی پخته شده این ویتامین ها را از دست می دهد بنابراین بهتر است آن را بخارپز و یا خام مصرف کنید.استفاده از بروکلی با آبلیمو، روغن زیتون بهترین نوع مصرف آن است.

کلم بروکلی
بروکلی و تقویت چشم

تقویت بینایی چشم  و ماهی

از بین انواع ماهی، ماهی خال خالی، سالمون، سارین و تن سرشار از اسید چرب امگا۳ هستند همانند لوتئین و زیگزانتین به محافطت دربرابر آب مروارید و پیر چشمی کمک می‌کنند. نیاز بدن برای استفاده از ماهی دو بار در هفته است. اما اگر ماهی دوست ندارید تخم کتان، زیتون، کلم بروکسل و گردو جایگزین‌های خوبی برای جبران امگا۳ هستند.

ماهی سالمون
ماهی سالمون سرشار از امگا ۳ و محافضت از چشم

تقویت بینایی چشم  و قهوه

یک فنجان قهوه صبحگاهی باعث بیدار شدن بدون خارش، خستگی و خواب‌آلودگی چشم‌ها می‌شود.یکی از مشکلات مهم چشمی، خشکی و کمبود اشک است.دانشجویانی که صبح خود را با قهوه آغاز می‌کنند میزان ترشح غدد اشکی‌شان نسب به سایر افراد بالاتر می‌رود

قهوه
خوردن قهوه باعث  کاهش خشکی چشم

تقویت بینایی چشم با سیب‌زمینی شیرین

سبزیجاتی که به رنگ نارنجی روشن هستند سرشار از بتاکاروتن هستند. بتاکاروتن یک ماده غذایی برای جذب ویتامین است که به دید بهتر در شب و تطبیق تغییرات نوری در چشم کمک می‌کنند. از دیگر مواد غذایی مشابه سیب‌زمینی شیرین کدو تنبل، کدو و هویج را می توان نام برد.

سیب زمینی
سیب زمینی شیرین دارای بتاکاروتن و تقویت بینایی

تقویت بینایی چشم و  آب پرتقال

با توجه به تحقیقاتی که روی ۶۰۰ زن و مرد بالای ۶۵ سال در مرکز چشم پزشکی “بی ام سی” انجام گرفته، افرادی که هر روز معادل دو عدد پرتقال ویتامین “سی” مصرف می‌کنند نصف کسانی که پرتقال مصرف نمی‌کنند احتمال ابتلا به آب مروارید را دارند. در جلوگیری از آب مروارید،فلفل دلمه‌ای قرمز،کیوی،گریپ فروت و توت فرنگی را هم درکنار پرتقال امتحان کنید.

 آب پرتقال دارای ویتامین C  است و از آب مووارید جلوگیری میکند

تقویت بینایی چشم و  ذرت این ماده شیرین کوچک سرشار از لوتئین و زیگزانتین است.

این‌ها دو ماده از چشم دربرابر آسیب اشعه‌های مضر خورشید،دود سیگار و آلودگی هوا محافظت می‌کند.همچنین آواکادو ،بروکلی،کلم پیچ و اسفناج از دیگر سبزیجاتی هستند که این دو ماده مفید را در خودشان دارند.در نتیجه سالادی متشکل از این سبزیجات می‌تواند گزینه خوبی برای کمک به بینایی بهتر باشد.

ذرت
ذرت سرشار از لوتئین و زیگزانتین و تقویت چشم

تقویت بینایی چشم و تخمه آفتابگردان

تخمه آفتابگردان سرشار از ویتامین E و غنی از آنتی اکسیدان است.تخم آفتابگردان  سرعت ابتلا به آب مروارید و پیر چشمی را کاهش داده .ودارای ویتامین “ای” می توان از گردو، اسفناج، گل‌رنگ و روغن زیتون نام برد.پاشیدن مقداری مغز تخمه آفتابگردان روی سالاد سبز، و چاشنی کردن آن با مقداری روغن زیتون می‌تواند به سلامت چشم کمک کند.

تخم افتاب گردان
تخمه آفتابگردان با ویتامین E و آنتی اکسیدان 

تقویت بینایی چشم  با  زرده تخم‌مرغ

زرده تخم‌مرغ سرشار از زینک است، ماده مفیدی که به شبکیه چشم کمک می‌کند .کمبود آن در بدن باعث کم بینی در شب می‌شود. بنا بر تحقیقات انجمن بینایی سنجی آمریکا، لوبیا اها، آجیل، مرغ، سویا و جوانه گندم نیز موادی هستند که منبع مغذی برای زینک به شمار می‌روند.

تخم مرع
تخم‌مرغ دارای زینک مفید برای شبکیه چشم

نوع غذا برای مراقبت از چشم کودک شما

مراقبت از بینایی کودک شما با رعایت رژیم غذایی مناسب شروع می شود. بسیاری از گروه های غذایی شامل : ویتامین ها، مواد معدنی و مواد مغذی مختلف هستند که به حفظ چشم کودکان کمک می کند.  متخصصین اپیدمیولوژیست مصرف روزانه این شش نوع مواد غذا را برای کمک به بهبود سلامت بصری کودکان ضروری می دانند

بینایی کودکان
تقویت چشم کودکان با مواد غذایی

تقویت بینایی چشم  با ماهی عمیق آب

ماهی قزل آلا، ماهی تن و ماهی خال مخلوط، منبع خوبی از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. آنها به حفظ سلامت چشم فرزندتان کمک می کنند و مانع از سندرم خشکی چشم می شوند. خوردن آنها به طور منظم همچنین می تواند به کاهش خطر ابتلا به آب مروارید و دژنراسیون ماکولا کمک کند.

ماهی تن
ماهی قزل آلا، ماهی تن منبع امگا ۳

تقویت بینایی چشم  با سبزیجات سبز برگ

کلم، اسفناج و سبزیجات حاوی مقادیر بالای لوتئین و زاکسنتین هستند.این کاروتنوئید ها دارای خواص ضد آنتی اکسیدانی قوی هستندکه به شما کمک می کند تا رادیکال های آزاد را در چشم خود بیابید.این سبزیحات به عنوان یک مکانیسم دفاعی برای جلوگیری از دژنراسیون ماکولا و ایجاد کاتاراکت در چشم فرزند شما کمک می کند.

سبزیحات برگ سبز
خوردن کلم و اسفناج حاوی لوتئین، زاکسنتین مفید برای چشم

تخم مرغ و هویج

خوردن تخم های حاوی ویتامین A می تواند به جلوگیری از کوری شب و چشم های خشک کمک کند. هویج همچنین حاوی مقادیر بالای بتا کاروتن است که پیش از این ویتامین است.انها یکپارچگی ساختاری چشمی فرزند شما را حفظ می کنند و عملکرد صحیح اجزای چشم آنها را تقویت می کنند

توت ها و میوه های مرکبات

پیشنهاد میکنیم به عنوان تنقلات توت فرنگی و پرتقال خود را به شما معرفی کنیم. این میوه ها غنی از ویتامین C هستند که می توانند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کنند، مقاومت در برابر عفونت های چشم و سایر بیماری ها را افزایش می دهد

توت و مرکبات
استفاده از توت و مرکبات بینایی را افزایش می دهد

پیشنهاد میکنیم به عنوان تنقلات توت فرنگی و پرتقال خود را به شما معرفی کنیم.این میوه ها غنی از ویتامین C هستندکه می توانند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کنند، مقاومت در برابر عفونت های چشم و سایر بیماری ها را افزایش می دهد

آجیل

بادام، پسته، و گردو در رژیم غذایی کودک خود. این آجیل حاوی مقادیر قابل توجه ویتامین E استکه خوردن آجیل روزانه یک درمان موثر در نزدیک بینی می باشد.

گوشت گاو

گوشت تیره و صدف ها دارای سطوح بالایی از روی، یک ماده معدنی استکه ویتامین A را در کبد شما به شبکیه شما می رساند. این یک گام مهمی در اطمینان از تولید ملانین مداوم شما است. این رنگدانه عمدتا برای حفظ فو تو رسپتورهای شبکه شبکیه، برای جلوگیری از کوری شبانه است.

گوشت گاو
مصرف گوشت گاو موثردرتقویت چشم

مطلب پیشنهادی

آلرژی در اطفال

آلرژی علت اصلی بیماری در اطفال

آلرژی چیست؟ چگونه می توان آن را درمان کرد؟ حساسیت در اطفال و بزرگسالان واکنش …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *