خانه / تغذیه سالم / مزایای تخم کتان و تاثیرات آن بر سلامتی و زیبایی

مزایای تخم کتان و تاثیرات آن بر سلامتی و زیبایی

مزایای تخم کتان و تاثیرات آن بر سلامتی و زیبایی
مزایای تخم کتان و تاثیرات آن بر سلامتی و زیبایی

خواص تخم کتان بسیار بیشمار است به همین دلیل دربین دانه ها به مفیدترین دانه (LINUM  USITATISSIMUM ) معروف گردیده است.

تخم کتان دارای ویتامین های B9،B2،B3،B5،B6، ویتامینC، کلسیم، منیزیم، آهن، قند، فسفر و روی است

همچنین دارای قندها،فیبرها، چربی های مفید مگا۳ و امگا ۶ و پروتئین می باشد. دانه کتان نوعی دانه روغنی قهوه ای است که حداقل ۶۰۰۰ سال است مصرف می شود.ا

این داته حاوی اسید های چرب (امگا ۳ ) یک ضد التهاب قوی ،مواد معدنی مانند منکنز، تیامین ،منیزیم ،فیبرو پروتئین گیاهی می باشد همراه با مواد آنتی اکسیدانی به نام  لیگناها که باعث تعادل هورمونی در بدن می شوند.

 این دانه مفید باعث بهبود سیستم قلب و عروق، کاهش کلسترول،کمک به مبارزه با سرطان ،کنترول قند خون و زیبایی پوست می شود.

کتان چه نوع چربی دارد؟

چربی کتان یکی از منابع بسیار غنی اسیدهای چرب امگا ۳, است که به نام آلفا لینولنیک اسید (ALA) نامیده می شود. کتان جوانه زده بسیار سودمند و قابل هضم ترهستند.

خواص تخم کتان و کربو هیدرات ها

مقدار کربو هیدرات موجود در تخم کتان بسیار ناچیز است و شما با خیال راحت می توانید آن را مصرف کنید.

مزایای تخم کتان

مزایای تخم کتان و تاثرات مخرب برمیکروب ها

تخم کتان و خواص بی نظیر آن به شما در سلامت دستگاه گوارش کمک می کند به دلیل بالا بودن انواع فیبرها ی ضروری مانند پکتین، همی سلولز، پلی ساکارین ها کمک شایانی می کند. ماده لیگنان یک ضد ویروس و ضد میکروب قوی است از بدن در مقابل عفونت ها محافظت می کند.

 مهم ترین خاصیت تخم کتان شرشار ازامگا ۳

خواص تخم کتان در تنظیم هورمون ها کمک کننده است. همینطور از پوکی استخوان ها به دلیل وجود اسید های چرب امگا۳ جلوگیری می کند .

تخم کتان را قبل از خوردن آسیاب کنید و با ماست شیر و آب میوه می توانید بخورید یک قاشق غذاخوری در روز کافی است. مزایای تخم کتان بسیار بیشمار است ،تخم کتان انرژی زیادی دارد  پس در خوردت آن دقت کنید.

تخم کتان سرشار از امگا3
تخم کتان سرشار از امگا۳

مزایای تخم کتان

یکی از مزایای خارق العاده کتان این است که حاوی مقدار زیادی (موکلیاژ) نوعی فیبر است که محلول در آب بوده و می تواند جذب مواد مغذی غذا را سریع تر و کامل تر کند.

۱-مزایای تخم کتان در سم زدایی

تخم کتان باعث سم زدایی کولون می شود و به کاهش چربی و میل به چربی کمک می کند. خوردن روزانه فقط دو قاشق غذا خوری از این دانه نیازحدود ۲۰ تا ۲۵ فیبر بدن را تامین می کند.

۲-مزایای تخم کتان در کاهش التهابات بدن

یکی از دلایل محبوبیت دانه های کتان، گردو و چای برای اثرات ضد التهاب شناخته شده آن می باشد. منابع بسیارغنی اسیدهای چرب امگا ۳ به نام  ALA می باشد که ضد التهاب بسیارقوی ,می باشد

۳-مزایای تخم کتان در کاهش بیماری های قلبی عروقی

اسید آلفا لینولنیک (ALA)  موجود در دانه کتان باعث کاهش فشار خون بالا، بهبود عملکرد پلاکت، کاهش التهاب، ترویج عملکرد سلول های اندوتلیال سالم، و حفاظت از عملکرد شریانی و کاهش آریتمی قلب, و در نتیجه سلامت قلب می شود.

۴- مزایای تخم کتان درسلامت وزیبایی پوست و مو

با مصرف تخم کتان موهای شفاف تر، قوی ترو و مقاوم تر در برابر آسیب ها خواهید داشت. چربی های الفا لنیک اسید (ALA ) در دانه ها، و همچنین ویتامین های B پوست و مو را از خشکی نجات می دهند. همچنین می تواند علائم آکنه و اگزما, را بهبود بخشند.

تخم کتان به شادابی و سلامت پوست و مو  و استحکام آن کمک می کند روزانه یک قاشق غذا خوری برای بدن کافی است. به دلیل دارا بودن آلفا لینولنیک(ALA)چربی های ضروری بدن را فراهم می کند. این ماده ازخشکی پوست و چشم ها جلوگیری می کند .

۴- مزایای تخم کتان درسلامت پوست و مو

۵- مزایای تخم کتان درسلامت چشم

 همان مزایا نیز برای سلامت چشم نیز کاربرد دارد، زیرا کتان می تواند به سبب اثرات آن، کاهش سندروم چشم خشک , را کاهش دهد.

۶-مزایای تخم کتان درکاهش کلسترول و درمان هیپرلیپیدمی

کلسترول موجود در خون را مصرف می کند و کلسترول را پایین می آورد. هایپرلیپیدمی از عوامل اصلی ایجاد بیماری های قلبی است. دانه های کتان (نه روغن کتان) می توانند این لیپید ها را به طور قابل توجهی کاهش دهند.

kolestrol-min
تخم کتان از تجمع چربی پیشگیری می کند

این دانه دارای ماده ای به نام موسیلاژ بوده که در دفع سریع غذا از معده به روده کمک می کند. تخم کتان و خواص بی نظیر ان چربی را در بدن کاهش می دهد و در پایین آوردن کلسترول نقش به سزایی دارد در نتیجه باعث لاعری می شود

۷-گلوتن رایگان

تخم کتان برای آنهایی که به گلوتن حساسیت دارند جایگزین مناسبی است و به راحتی متابولیزه می شود، یک ضد التهاب بسیار قوی نیز می باشد. تخم کتان برای کسانی که دچار بیماری سلیاک هستند بسیار مناسب است. تخم کتان همچنین برای افرادی که به غذاهای دریایی حساسیت دارند جایگزین متاسبی است زیرا سرشار از امگا ۳ می باشد .

۸-مزایای تخم کتان در کاهش قند خون بیماران دیابتی

 تخم کتان را برای کسانی دچار قند خون هستند بسیار مناسب می دانند. روزانه یک قاشق غذاخوری از دانه های تخم کتان به مدت یک ماه کاهش قند خون ،تری گلیسرید، کلسترول وسطح A1C  را تجربه کردند.

-مزایای تخم کتان در کاهش قند خون بیماران دیابتی
-مزایای تخم کتان در کاهش قند خون بیماران دیابتی

۹- مزایای تخم کتان و آنتی اکسیدان ها (لیگنان ها)

از مزایای بسیاربا ارزش تخم کتان دارا بودن آنتی اکسیدان ها مخصوصا نوعی به نام لیگناها که پلی فنول های خاص فیبر می  باعث کاهش آسیب های رادیکال های آزاد یه سلول ها می شوند. تخم کتان دارای اثرات ضد پیری و همچنین متعادل کننده هورمون ها است و بازسازی سلول های بدن را به عهده دارد.

باید بدانید لیگنین ها ، فیتواستروژن های مواد طبیعی با به عبارتی مواد مغذی گیاهی هستند و شبیه هورمون استروژن عمل می کنند و متابولیسم استروژن را براساس شرایط و وضغیت هورمونی فرد تنظیم میکند. ها به افزایش حفظ زنان یائسه در برابر رشد هورمون ها ی سرطانی کمک می کند.

۱۰- مزایای تخم کتان درکاهش فشار خون

مطالعات نشان داده است تخم کتان می تواند به کاهش فشارخون سیستولیک و دیاستولیک کمک کند. مصرف بیش از۱۲ هفته تاثیر مفید تری دارد.

۱۱-مزایای تخم کتان و پشتیبانی از سلامت گوارش

یکی ازمهم ترین مزایای تخم کتان کاهش التهابات و محافظت از پوششهای دستگاه گوارش است و برای فلور روده مفید می باشد. این دانه روغنی باکتری های مفید را د ر روده شما فراهم می کند، درپاک کردن زباله های سیستم بدن بسیار موثر است.

یکی از بهترین داروها برای یبوست است دارای مقدار بسیار زیادی منیزیم است که در ارام کردن ماهیچه های دستگاه گوارش تاثیر به سزایی دارد.

۱۲- مزایای تخم کتان درکاهش خطر سرطان

این دانه سرشار از آنی اکسیدان هاست بخصوص لیگنان .که این ماده یک ضدسرطان بسیار  قوی است  بخصوص در سرطان پروستات و سینه.

تخم کتان و خواص بی نظیر آن شما را در مقابل این بیماری مخوف ایمن می کند. تخم کتان در کاهش بسیاری ازانواع سرطان ها از جمله سرطان سینه ،پروستات ،تخمدان و روده بزرگ کمک کننده است

لیگنین ها توسط باکتری های روده به اینترولاکتون و اینترودیول  تبدیل می شود که به متعادل کردن هورمون ها کمک می کند.

هورمون های متعادل میتواند به کاهش خطرسرطان سینه، سرطان تخمدان و آندومتر و سایرمشگلات در زنان کمک کند. بنابر این اگر می خواهید یک رژیم مناسب بخورید چند قاشق چای خوری کتان خورد شده را در رژیم روزانه خود بگنجانید. این امر به کاهش وزن شما نیز کمک می کند.

-مزایای تخم کتان درکاهش ابتلا به سرطان ا
-مزایای تخم کتان درکاهش ابتلا به سرطان

۱۳-مزایای تخم کتان درکاهش علائم اختلالات یائسگی

لیگنین هادر ئانه های کتان بسیار فراوان است و باعث کاهش علائم یائسگی می شود. زیرا دارای  خواص استروژنی می باشد. در نتیجه به دلیل توانایی تخم کنان در متعادل نگه داشتن هورمون ها ،خطر ابتلا به پوکی اسنخوان نیز کاهش می یابد.

برای استفاده از این مزایای هورمونی دانه کتان، سعی کنید یک تا دو قاشق غذا خوری کتان و کنجد درصبحانه خود به همراه  یک قاشق غذاخوری روغن دانه کتان در یک روز در نظر بگیرید.

احتیاط در مصرف تخم کتان

محققان معتقدند علی رغم فواید بسیار زیادی که در تخم کتان مشاهده و اثبات شده، اما در مصرف آن نباید زیاده روی کرد.افرادی که دارای روده التهابی و تحریک پذیر می باشند، باید از خوردن تخم کتان اجتناب کنند.

همچنین زنان باردار و مادران شیرده نباید تخم کتان مصرف کنند. تخم کنان بیشتر از ۱۶ گرم در روز مصرف نشودمردانی که پروستات دارند نیز باید از آن دوری کنند.

مضرات تخم کتان

تخم کتان می تواند فرایند لخته شدن خون را کُند نموده و این نگرانی وجود دارد که مصرف تخم کتان خطر خونریزی را در افرادی که دچاراختلالات خونریزی هستند افزایش دهد. بنابراین اگر دچار اختلالات خونریزی هستند از مصرف تخم کتان اجتناب نمایید.

مزایای تخم کتان در دیابت

اما این نگرانی نیز وجود دارد که خوردن تخم کتان سبب گردد تا قند خون خیلی پایین رود. مخصوصا اگر داروی کاهش فشارخون مصرف می کنید بنابراین اگر به دیابت مبتلا هستید و تخم کتان (بذر کتان) مصرف می کنید، لازم است به دقت بر قند خون تان نظارت نمایید.

انسداد دستگاه گوارش

در بیمارانی که دچار انسداد روده هستند یا دچار التهاب و تورم روده نباید از ختم کتان استفاده کنند علت این موضوع آن است که مقدار زیاد فیبر موجود در تخم کتان ممکن است باعث تشدید انسداد گردد.

سرطان سینه، رحم و دیگر بیماری های مرتبط با هورمون ها

به دلبل وجود استروژن موجود در کتان بیماری ها مانند سرطان سینه، سرطان رحم، سرطان تخمدان، آندومتریوز و فیبرم های رحمی از مصرف تخم کتان بپرهیزند.عوارض مصرف بیش از اندازه تخم کتان همچنین مصرف بیش از اندازه تخم کتان ممکن است باعث بروز تشنج و فلج شدگی گردد.

چگونگی مصرف تخم کتان

بهتر است دانه های کتان را بهتر است در منزل خودتان اسیاب کنید .البته قبل از خوردن دانه های کتان را می توانید بیش از یک سال در منزل نکه دارید.

بهتر است پودر تخم کتان را در دمای اتاق نگهداری کنید. میزان مصرف تخم کتان برای افراد سالم و بزرگ سال که در مصرف آن محدودیت دارند، یک قاشق سوپ خوری در روز می باشد.

شما می توانید کل دانه های کتان را در یک دستگاه قهوه آسیاب کنید، که بهتر است بلافاصله قبل از غذا خوردن آنها بکار گرفته شود تا زمان زیادی را در معرض هوا قرار ندهند.

چند پیشنهاد

* به هنگام صرف ناهار، دانه های تخم کتان را به سالاد خود اضافه نموده و میل کنید.

* تخم کتان را با آب میوه مخلوط کرده و میل نمایید.

* تخم کتان را به انواع سالادها و یا سوپ ها بیفزایید.

* تخم کتان را به ماست و یا دوغ خود اضافه نموده و میل کنید.

* تخم کتان را به سس گوجه فرنگی و یا آب انواع گوشت ها اضافه کرده و میل نمایید.

دو قاشق غذا خوری کتان / خام دارای

انرژی – ۵۴.۷ کیلوکالری (مقدار روزانه = ۳%)کربوهیدرات – ۳.۰گرم ( مقدار روزانه = ۱%)
قند – ۰.۲گرمفیبر غذایی – ۲.۸گرم ( مقدار روزانه = ۱۱%)
چربی – ۴.۳گرم ( مقدار روزانه = ۷%)چربی اشباع- ۰.۴گرم ( مقدار روزانه = ۲%)
چربی اشباع نشده – ۰.۸گرمچربی غیر اشباع- ۲.۹گرم
پروتئین – ۱.۹گرم ( مقدار روزانه = ۴%)تیامین (ویتامین B1) – ۰.۲میلیگرم ( مقدار روزانه = ۱۱%)
ریبوفلاوین ۰.۰میلیگرمنیاسین (ویتامین B3) – ۰.۳میلیگرم ( مقدار روزانه = ۲%)
اسید پانتوتنیک (B5) – ۰.۱میلیگرم ( مقدار روزانه = ۱%)ویتامین B6 – ۰٫۰میلیگرم
فولات – ۸.۹میکروگرم ( مقدار روزانه = ۲%)ویتامین C – ۰٫۱میلیگرم ( مقدار روزانه = ۰%)
کلسیم – ۲۶.۱میلیگرم ( مقدار روزانه = ۳%)آهن – ۰.۶میلیگرم ( مقدار روزانه = ۳%)
منیزیم – ۴۰.۲میلیگرم ( مقدار روزانه = ۱۰%)فسفر – ۶۵.۸میلیگرم ( مقدار روزانه = ۷%)
پتاسیم – ۸۳.۳میلیگرم ( مقدار روزانه = ۲%)زینک – ۰.۴میلیگرم ( مقدار روزانه = ۳%)

 

مطلب پیشنهادی

روغن های جامد و مایع را بشنا

روغن های جامد و مایع را بشناسید

                              …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *