خانه / تغذیه سالم / خوراکی های تضمین کننده سلامت

خوراکی های تضمین کننده سلامت

 خوراکی های سالم به شما کمک میکند با رعایت دو اصل تعادل و تنوع  به سلامت پایدار دست یابید.

۵ گروه مواد غذایی  معرفی شده در ذیل می تواند شما را در رسیدن به این هدف یاری کنند:

۱_گروه نان و غلات          ۲_گروه سبزیجات        ۳_گروه میوه ها     ۴_گروه شیر و فرآورده های لبنی      ۵_گروه پروتئین ها و (گروه متفرقه )می توانید توضیح هر قسمت را در ادامه دنبال کنید.

خوراکی های سالم و گروه نان و غلات 

به دلیل داشتن نشاسته و انواع  ویتامین ها ، پروتئین، فیبرها، مواد معدنی مثل آهن ،منیزیم در صدر گروه قرار دارند.

گروه نان و غلات و انواع  ویتامین ها ، پروتئین، فیبرها
گروه نان و غلات و انواع  ویتامین ها ، پروتئین، فیبرها

خوراکی های سالم و گروه سبزیچات

گروه سبزی ها به دلیل داشتن میکرو المنت های ضروری ویتامین ها و ….پروتئین فیبر ها و حفظ مقاومت بدن در مقابل بیماریهای مانند عفونت ها و ترمیم زخم ها و بافت ها نقش اساسی دارند مانند گوجه فرنگی، پیاز، کلم، هویج، نخودسبز قارچ،کلم  و بروکلی

گروه سبزی ها  میکرو المنت های ضروری
گروه سبزی ها دارای میکرو المنت های ضروری

 خوراکی های سالم و میوه ها ی خشک

میوهای تازه و خشک دارای انواع ویتامین ها املاح  و آنتی اکسیدان طبیعی می باشند. آنتی اکسیدان ها بدن را در مقابل عوامل سرطان زا و عفونت ها مقاوم می کنند . برای افراد سالم و بزرگسال روزانه ۲ تا ۴ واحد توصیه می شود.

 

میوهای تازه و خشک دارای انواع ویتامین ها املاح
میوهای تازه و خشک دارای انواع ویتامین ها املاح

خوراکی های سالم و ، شیر و فرآورده های لبنی 

مانند شیر، دوغ ، کشک، خامه، پنیر و بستنی که حاوی پروتئین، کلسیم، همچنین فسفر، ویتامین A و گروه ویتامین B  درسلامت بدن ،استحکام استخوان ها، دندان ها و پوست نقش اساسی دارند.

گروه پروتئین ها از دیگرخوراکی های سالم 

شامل انواع گوشت مرغ ، ماهی، تخم مرغ حبوبات و مغزها که در رشد عمومی بدن و خون سازی موثرند.

گروه متفرقه : شامل قند ها و چربی ها مانند سس شیرینی ها ، شکلات ها و انواع نوشابه ها که توصیه می شود حتی المقدور از آن دوری کنید.

میوه های خشک
گروه پروتئین ها از خوراکی های سالم

خوراکی های ناسالم را بشناسید

پیتزا، نوشابه، چیپس، مرع سوخاری، نودل ها، نان سفید، خون سازی، نوشیدنی های شیرین کورن فلکس، نمک، گوشت فرمز و نوشیدنی های رژیمی، دونات ها ،پاستیل ها، پیتزا ها

مرغ سوخاری
مرع سوخاری از غذاهای سرخ کردنی ناسالم

خوراکی های ناسالمی که شما فکر می کنید مفیدند

آب میوه های خالص : سعی کنید ان ها را با شیر یا اب سبزیجات بخورید. پاپ کورن آماده شده با ماکرو فر،شیرین کننده های مضنوعی. نوشیدنی های ورزشی، مولتی ویتامین ها، بو قلمون  غیراورگانیک عذاهای خیلی کم چرب و با بدون چربی ،ماهی سالمون غیراورگانیک

پاپ کورن
پاپ کورن ماکروفری از خوراکی های ناسالمی

همبرگر

همبرگرهایی که با سویا درست می شوند سویا را در هگزان که ماده ای بسیار خطرناک و سمی است غوطه ور می کنند. بهتر است همبرگر را با گوشت قرمز میل کنید

 خوراکی های سالم و گروه ادویه ها

مانند زرچوبه

یکی از خواص  درمانی زردچوبه این است که در بدن با باکتری ها و ویروس ها مبارزه می‌کند .در ترمیم آسیب‌ها نقش به سزایی دارد.

بدون التهابات، بسیاری ازعوامل بیماری‌زا مانند باکتری‌ها به‌راحتی بر ما چیره می‌شوند. التهابات کوتاه‌ مدت مفید هستند،

ولی التهابات بلندمدت و التهابات نابه‌جا علیه بافت‌های خودی، می‌توانند مشکلاتی جدی را ایجاد کنند.

التهابات مزمن منجر به بروز بیماری‌های خطرناکی از جمله بیماری‌های قلبی، سرطان، آلزایمر و بیماری‌های دژنراتیو (تباهی) شوند. خواص در مانی زرچوبه می‌تواند در پیشگیری از این بیماری‌ها مؤثر باشد.

زردچوبه یکی از موادی است که در درمان التهاب بسیار مؤثر است و از این لحاظ با بسیاری از داروهای ضدالتهاب برابری می‌کند. مولکول NF-kBمی‌تواند با رفتن به داخل سلول، ژن‌های مسئول التهابات را فعال کندو نقش مهمی در بروز بسیاری از بیماری‌های مزمن داشته باشد.

کورکومین می‌تواند مانع از این فعالیت مولکول NF-kB شود.چون مبحث التهابات بسیار پیچیده است، وارد جزئیات بیشتر نمی‌شویم

زرچوبه از خوراکی های سالم
زرچوبه از خوراکی های سالم و گروه ادویه ها

زنجبیل 

زنجبیل نوعی ادویه از ریشه گیاه است. در بسیاری از غذاهای آسیایی، دارو های گیاهی در خاورمیانه به کار می رود. زنجبیل از شاخه کورکومین است. برای درمان مشکلات روده و معده مفید و غذایی عالی برای افرادی که رژیم بدون لکتین دارند محسوب می شود. زنجبیل اثرات ضد میکروبی، آنتی اکسیدانی و ضد التهابی دارد.

 خوراکی های سالم و روغن های گیاهی

مانند روغی نارگیل موثر در سیستم ایمنی بدن

روغن نارگیل حاوی اسید های ضروری برای سلامتی بدن افراد است. لوریک اسید، کاپریک اسید، و کاپرپیلیک اسید از اسید های ضروری و مورد نیاز بدن است که در روغن نارگیل وجود دارد. لوریک اسید در بدن انسان به مونولورین تبدیل می شود. مونولورین ترکیب شیمیایی است که وظیفه آن مقابله با انواع میکرب ها بوده و قدرت دفاعی بدن را افزایش می دهد.

روغن نارگیل حاوی مقادیر فراوانی از مواد معدنی و ویتامین های ضروری برای سلامت بدن بوده و از طرف دیگر دارای ترکیباتی است که در افزایش جذب این مواد در بدن نقش مهمی ایفا می کند، پیشگیری از پوسیدگی دندان ها، حفظ و استحکام استخوان ها و دندان ها از خواص دیگر این میوه مغذی است.

 

چند غذای مضر برای کودکان

ناکت مرغ  به دلیل سرخ شدن در روغن های ترانس گوشت های فراوری شده  مانند هات‌داگ، سوسیس دودی و انواع گوشت‌های فرآوری شده. برای کودکان مضر است.

سرخ کردنی مضر برای کودکان
غذا های سرخ کردنی مضر

مضرات عذاهای گوشتی آماده

مواد سرطان‌زای نیتریت و نیترات، رنگ‌های مصنوعی، چربی‌های اشباع، سدیم (نمک) و مواد افزودنی می‌باشند. در تحقیق انجام شده،کودکانی که ۱۲ بار در ماه هات‌داگ می‌خوردند،خطر ابتلا به کم‌خونی در آن‌ها افزایش یافته است.ا

کلام آخر

خوردن غذاهای مفید به سلامت ما کمک می کند اما همیشه باید اعتدال را رعایت کنیم. نباید این مسئله به دغدغه زندگی ما تبدیل شود و ما را دچار وسواس فکری کند. بدانید که انجام دادن کاری می تواند به اندازه کامل انجام دادن آن کار مفید باشد

مطلب پیشنهادی

روغن های جامد و مایع را بشنا

روغن های جامد و مایع را بشناسید

                              …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *