خانه / جدیدترین های دنیای پزشکی / ترک سیگار و مواد موثر در ترک آن

ترک سیگار و مواد موثر در ترک آن

ترک سیگار
ترک سیگار چالش میلیون ها سیگاری

ترک سیگار چالشی است که میلیون ها سیگاری در سراسر جهان هر ساله با آن رو به رو هستند. 

نیکوتین

نوعی ماده شیمیایی به شدت اعتیادآور است که در دخانیات وجود دارد ترک نیکوتین بسیار دشوار است، ولی با این وجود میلیون‌ها انسان در سراسر جهان آن را استعمال می‌کنند. یکی از راه‌های دفع این ماده مضر، تغذیه سالم و استفاده از برخی مواد غذایی برای دفع آن از بدن است. برای آشنایی با این مواد غذایی با نبض سلامت همراه باشید.

تنباکو یا توتون، گیاهی با برگ‌های پهن است که به منظور استعمال دخانیات کشت می‌شود. برگ‌های برش نخورده این گیاه برای ساخت دخانیات مورد استفاده قرار می‌گیرد و دود حاصل از سوختن آن دارای ماده‌ای به نام نیکوتین است. نیکوتین اعتیادآورترین ماده‌ای است که تاکنون شناخته شده و می‌تواند باعث بروز اختلال‌ها و ناتوانی‌های بسیاری شود و نیز یکی از موثرترین عوامل مرگ و میر است.

گیاه تنبا کو
گیاه تنبا کو

مضرات نیکوتین

می‌توان به ایجاد اخلال در عملکرد اعصاب و سلول‌های ماهیچه‌ای اشاره کرد همچنین این ماده مهلک، خطر ابتلا به مشکلاتی نظیر تپش قلب،فشار خون و حتی حمله قلبی را نیز افزایش می‌دهد، ولی با وجود هشدارها و یافته‌های علمی، عده‌ای همچنان به مصرف دخانیات ادامه می‌دهند. عده‌ای نیز تنباکو را به صورت جویدنی مصرف می‌کنند که نیکوتین کمتری را به بدن وارد می‌کند. 

بهترین راه ترک سیگار چیست؟

مداخلات ورزشی, مانند : درمان گروهی، پشتیبانی، درمان های جایگزین، رفتاردرمانی، تمرکز، برنامه ها، کمک های مبتنی بر وب، درمان ناتوانی، جایگزینی نیکوتین و سایر داروها؛ در حقیقت رکورد شگرف تحقیقات علمی در مورد توقف سیگار کشیدن با هزاران مقاله منتشر شده وجود دارد. خوب، به نظر می رسد ترکیبات خاصی از مداخلات موفقیت را افزایش می دهند، در حالی که دیگر ترکیب ها به سادگی صرفه جویی در انرژی هستند و حتی می توانند شانس خود را برای موفقیت از بین ببرند.

بهترین راه ترک سیگار ورزش
بهترین راه -ترک سیگار – ورزش

چند نکته بر اساس نتایج

افزایش احتمال شانس ترک سیگار

اگر شما ۱۸-۲۴ ساله هستید، دایره نبرد خود را آماده کنید، زیرا احتمال کمتری برای ترک سیگار دارید.ا گر می خواهید با موفقیت پیش بروید، از ابزارهای موثر خود استفاده کنید. اگر در ۳۶-۷۲ ماه گذشته سعی کردید یک بار یا دو بار، سیگار را ترک کنید، بار سوم واقعا جذابیت دارد. با این حال، کسانی که ۳ تا ۱۰ بار تلاش انجام داده اند باید واقعا آستین خود را بالا ببرند، اگر نمی خواهند مجددا سقوط کنند.

یکی از روشهای اصلی ، ارزیابی شدت اعتیاد

تعداد سیگارهایی که در روز کشیدید و یا زمانی که اولین سیگار را می کشید، بهترین نشانه است برای کنترل اعتیاد و ترک آسان تر آن . تجربیات اجتماعی مثبت درارتباط با سیگار کشیدن مانند بودن کنارهمتایان باعث می شود که آن را راحت ترترک کنید. نگاهی به استراتژی هایی برای به حداقل رساندن خطر سیگار کشیدن در اجتماع برای موفقیت ضروری است.

خود ارزیابی

رفتار سالم یکی از مهمترین بخش هایی است که شما در ترک سیگار نیاز دارید. کمک به روابط (پیدا کردن کسانی که از تغییرات شما حمایت می کنند) و کنترل تحریک (با استفاده از یادآوری و نشانه هایی که رفتار سالم را تشویق می کنند).

 

 

افزایش شانس ترک سیگار

برای اینکه ترک سیگارواقعا موثر باشد، یک چیز روشن است : در مراحل مختلف خروج نیکوتین ومتوقف کردن عادتهای مختلف، ابزارهای مختلفی مورد نیاز است . اینجا برخی از موثرترین مداخلات مبتنی بر شواهد و زمانی که آنها به ویژه مهم هستند:

آماده شدن برای اقدام و شروع به کار مرحله آماده سازی تنها زمانی است که فهرستی از مزایا و معایب سیگار کشیدن را داشته باشید، زیرا این امر موجب تغییر می شود.

مضرات سیگار
معایب سیگار

بروشورهای محلی خود را برای ترک سیگار و سایر مواردی که مفید باشد پیدا کنید، اکثریت افراد نمی توانند به تنهایی از آن بیرون بیایند. اگر می خواهید در مورد آن جدی عمل کنید، انجام آزمایش غربالگری سرطان ریه می تواند مفید باشد

سیگار - سرطان ریه
سیگار – سرطان ریه

متاسفانه برای کسانی که نتایج غیر طبیعی را دریافت می کنند موثرتر است. با این حال، تحقیق نشان می دهد که غربالگری سرطان ریه باعث می شود پزشکان بتوانند با موفقیت بیشتر مداخلات درمانی را آغاز کنند. اگرچه CT اسکن بهتر از دیدن چهره های هشداردهنده در دیوار دفتر شما است. این نوع برچسب های هشداردهنده اخیرا در ایالات متحده مورد بررسی قرار گرفته است که در بهترین حالت برای تغییر رفتار موثر است.

افزایش احتمال شانس ترک سیگار با ترکیب مداخلات مبتنی بر شواهد

برخی از مداخلات اینترنتی و برنامه های جدید ترک سیگار امیدوار کننده هستند و ممکن است بسیار موثرتر ازمداخلات الکترونیکی، متن و تلفن باشند.

ترک  سیگار و اعتیاد به نیکوتین

جایگزینی نیکوتین (مانند آدامس) و داروهای غیر نیکوتین داروهای اصلی هستند. مهمتر از همه، ترکیب داروهای ترک سیگار با درمان رفتاری به نظر می رسد که بهترین ترکیب از مداخلات تا به امروز است.

مراقب باشید با این حال استفاده از دارو ها با یک هشدار خطرناک همراه است.

اگر هرگونه مشگلی در سلامت روانی دارید، مراقب باشید و با یک روان پزشک صحبت کنید. علاوه بر این کسانی که با مشکلات قلبی باید در هنگام  خوردن دارو و درمان با دکتر خود مشورت کنند. مطالعات متعددی در مورد عوارض شدید و بالقوه مرگبار (افسردگی، خودکشی، آلرژی شدید، انفارکتوس قلب و آریتمی قلبی) با داروهایی مثل  وارنیکلین هشدار داده اند.

در صورت استفاده از سیگار الکترونیکی هشدار دوم وجود دارد.

دارو ها بسیار مورد توجه قرار گرفته و نگران کننده است البته تحقیقات در حال افزایش است. شواهد موجود در رابطه با سیگنال های الکترونیکی که یک ابزار ترک موقت هستند بسیار محدود است و ممکن است برای مدیریت خروج نیکوتین مناسب تر باشد، در حالی که تحقیقات نشان می دهد که اثربخشی مشابه با سایر روش های جایگزین نیکوتین مانند تکه های آدامس است.

عادت را دور بی انداز

درمان جایگزینی نیکوتین به شکل آدامس، امن ترین شرط است، ملاقات با یک درمانگر رفتاری و یا شرکت در گروه رفتار درمانی و تمرکز بر یادگیری مهارت های مقابله ای جدید و شکستن این عادت ها است.

 پیشگیری بلند مدت

همانطور که در چندین نشریه ها نشان داده شده است، مدیریت موثر استرس  به توانایی دراز مدت شما برای ترک مانند کرم کیک است.

مدیریت استرس
مدیریت موثر استرس 

 گرایش شدید نیکوتین موجب بروز تنش های جسمی و روحی می شود و موجب بروز خشم و اضطراب می شود و حوادث استرس زا در زندگی می توانند شما را به یک حوزه دیگر منتقل کنند.اینگونه موارد اغلب علت عود بیماری سیگاری ها می باشد. شما یکی از میلیونها نفری هستید که می خواهند سیگار را ترک کنند، تمرکز ویژه ای برشخصی سازی درمان شما با نیازهای شخصی شما در طول فرآیند ترک است.

 ترکیبی از درمان یک به یک یا گروهی : اگر داروهای تجویزی گزینه ای نیست، با درمان رفتاری کنار بیایید و فراموش نکنید که تغییرات سالم و سبک زندگی روزمره مانند:

 تمرکز و تمرین، استفاده از ابزارهای مبتنی بر وب، مهم است که باید در نظر داشت که یک مطالعه اخیر نتیجه گرفت  که استفاده از درمان جایگزینی نیکوتین بیش از مقادیر خریداری شده تکه های آدامس، در مقایسه با سایر داروها،۲۰٪ کاهش یافته است.

با مصرف برخی مواد غذایی می‌توان این ماده مهلک را از بدن دفع کرد که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

ترک سیگار و خوراکی های موثر 

۱-  کلم بروکلی

بروکلی حاوی ویتامین‌هایی مانند ویتامین ث ب وهمچنین ویتامین ۶ B است که مسئولیت تنظیم فعالیت‌های اساسی بدن را به عهده دارند. کمبود این گروه از ویتامین‌ها باعث اختلال در عملکرد بهینه بدن می‌شود. مصرف کلم بروکلی علاوه بر تامین ویتامین C و افزایش سوخت و ساز بدن، از ریه‌ها در برابر سموم حفاظت می‌کند. بروکلی دارای ژنی نیز هست که سلول‌های ریوی را در برابر حمله‌ها مصون نگه می‌دارد.

بروکلی - ویتامین C -محافظت از ریه ها
بروکلی – ویتامین C -محافظت از ریه ها

بروکلی حاوی ویتامین‌هایی مانند ویتامین ث ب وهمچنین ویتامین ۶ B است که مسئولیت تنظیم فعالیت‌های اساسی بدن را به عهده دارند. کمبود این گروه از ویتامین‌ها باعث اختلال درعملکرد بهینه بدن می‌شود. مصرف کلم بروکلی علاوه بر تامین ویتامین C و افزایش سوخت و ساز بدن، از ریه‌ها در برابر سموم حفاظت می‌کند. بروکلی دارای ژنی نیز هست که سلول‌های ریوی را در برابر حمله‌ها مصون نگه می‌دارد.

 ۲- اسفناج

اسفناج حاوی فولیک اسید و ویتامین B 9 است وبه ازبین‌برنده نیکوتین ازبدن شهرت دارد.  نیکوتین باعث اختلال در خواب می‌شود و اکثر افراد مصرف‌کننده دچار این مشکل هستند. از این‌ رواسفناج به عنوان منبع سرشار از فولیک اسید، نقش مهمی در تنظیم سلامت روحی و عاطفی در برابر عملکرد منفی نیکوتین دارد.

اسفناج- اسید فولیک -سلامت روج
اسفناج- اسید فولیک -سلامت روح

۳- پرتقال

پرتقال از اعضای خانواده مرکبات است که سرشار از ویتامین C بوده و نیکوتین را در بدن از بین می‌برد. مصرف پرتقال و سایرمرکبات، نیاز بدن به ویتامین C را جبران کرده وهمچنین استرس ناشی ازمصرف نیکوتین را کاهش می‌دهد.

پرتقال - ویتامین C - کاهش استرس
پرتقال – ویتامین C – کاهش استرس

۴- زنجبیل

زنجبیل یکی از بهترین مواد غذایی برای رهایی ازعوارض ناشی از مصرف سیگار و نیکوتین است. البته زنجبیل خام عملکرد بهتری در کاهش میل به دریافت نیکوتین، کاهش وزن و دفع سموم خون ناشی از مصرف نیکوتین دارد. اگر تصمیم به پاکسازی نیکوتین از بدن خود دارید، زنجبیل بهترین گزینه است!

زنحبیل -دفع سموم -ناشی از مصرف نیکوتین
زنحبیل -دفع سموم -ناشی از مصرف نیکوتین

۵ – ذغال اخته

اسید موجود در ذغال اخته روند دفع نیکوتین از جریان خون را تسریع می‌کند. همچنین این میوه همانند نیکوتین میزان قند خون را بالا می‌برد، از این‌روجایگزین مناسبی برای سیگار در هنگام تمایل به دریافت نیکوتین است. با مصرف این میوه درعین تنظیم قند خون، می‌توان سیگار را نیز ترک کرد.

ذغال اخته -کمک به ترک سیگار
ذغال اخته -کمک به ترک سیگار

 ۶- لیمو

لیمو نیز یکی دیگر از سلاح‌های قوی در نبرد ترک سیگار است! پس از مصرف سیگار، نیکوتین تا ۳ روز در بدن باقی می‌ماند و به سلول‌ها و منفذهای پوستی آسیب می‌رساند. لیمو با داشتن اسید‌سیتریک و ویتامین C به حفظ سلامت پوست کمک کرده و عوارض ناخواسته ناشی از مصرف سیگار و نیکوتین را کاهش می‌دهد.

لیمو - اسید‌سیتریک - کاهش میل به سیگار
لیمو – اسید‌سیتریک – کاهش میل به سیگار

۷ – هویج

مصرف مکرر سیگار به صورت روزانه باعث کاهش ویتامین A و C شده و تاثیر منفی برعملکرد مغز دارد. همچنین باعث تخریب سلول‌های عصبی می‌شود.

مصرف هویج باعث تامین میزان ویتامین A و C می‌شود و مقاومت سیستم ایمنی بدن را افزایش می‌دهد.

هویج -  افزایش مقاومت سیستم ایمنی
هویج – افزایش مقاومت سیستم ایمنی

۸ – کلم پیچ

کلم پیچ از اعضای خانواده کلم‌ها است که مصرف آن خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد. همچنین، کلم‌پیچ منبع غنی ماده ایزوتیوسیانات سایرآنتی‌اکسیدان‌ها است که به دفع نیکوتین ذخیره شده در خون کمک می‌کند.

۹- جوانه گندم

استعمال سیگار باعث تنگ و سفت شدن عروق خونی می‌شود. ویتامین E موجود در جوانه گندم و سایر غلات موجب بالارفتن خاصیت ارتجاعی سیستم گردش خون شده و خطر سکته قلبی را بویژه در سنین بالاتر کاهش می‌دهد.

جوانه - کاهش خطر سکته
جوانه – کاهش خطر سکته

۱۰- انار

مصرف سیگار باعث بالارفتن تپش قلب، فشار خون و نیز کاهش سطح اکسیژن درخون و درمقابل، مصرف انار باعث کاهش این عوارض،  تنظیم جریان خون و تولید گلبول‌های قرمز بیشتر می‌شود.

انار - کاهش استرس - فشار خون
انار – کاهش استرس – فشار خون

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *